اصفهان مهدی ئی

زندگینامه استاد اکبر مهدی ئی

اکبر مهدی ئی

بنام خالق هنر

این حدیث  نفس نیست بلکه  نقد حالی است و پاسخی به سوال دوستانی که در داخل و خارج کشور همیشه  از من شرح‌حال زندگینامه خواسته‌اند.

((  تا چه قبول افتد و چه در نظرآید  ))

در سال  1333 در شهر اصفهان به دنیا آمدم ؛ در سن 11سالگی آموختن نقاشی فرش را آغاز کرده و پس از طی دوران ابتدائی در سال 1347به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان راه یافتم و در حدّ توان و استعداد خویش در شرایط محدود آن روز از خرمن هنر استادان عالی‌مقامی چون آقایان : استاد جزی زاده و مرحوم استاد مرحوم جواد رستم شیرازی در سال اوّل عمومی استفاده کرده و سال بعد رشته مینیاتور را برگزیدم ، در این سالها ریاست هنرستان را مرحوم آقای ابوعطا بر عهده داشتند .

دوسال بعد به ناچار هنرستان را ترک گفتم ، چرا که درخانواده ای متوسط متولّد شده بودم . پدرکه خود نیز از هنر زریبافی بهره مند بود و  بیشتر به امور معنوی و فرهنگی گرایش داشت، شاید به همین دلیل مرا جهت تجربه اندوزی بیشتر و استفاده سریعتر از تحصیل درآمد به مغازۀ  نقاشی  فرش استاد ارجمندم شادروان مرحوم استاد رحمت ا… شادمان فرستاد و تا سال 1354 افتخار شاگردی وخدمت ایشان را داشتم .

گرچه:  (( تا دامن کفن  نکشم زیر پای خاک                 باور مکن که دست  زدامن  بدارمش ))

به تشویق ایشان در دبیرستان شبانه هراتی تحصیلات متوسطه را ادامه دادم و در سال 1355 دیپلم ادبی دریافت کردم . پس از این با افتخار همکاری استاد بیات، درحاشیه بازار فرش مغازه ای تاسیس کرده و با بضاعتی که اندوخته بودم ، به کار نقاشی فرش همت گماردم که آن هم تجربه ای  بود که شیرینی استقلال را با حلاوت انقلاب و دگرگونی جامعه ایرانی به همراه داشت و برایم خوشایند بود .  در این سالها  با مطالعه عمیق به تأثیر هنر و فرهنگ در نقاشی فرش ایران  بیش از پیش پی بردم  و با اعتقاد به علمی شدن قالی ایران در همه ابعاد سعی کردم تا حدّ ممکن آگاهی و دانش خود را در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری به ویژه طراحی و رنگ آمیزی فرش افزایش دهم .

گفتنی است از سال 1350 به بعد در زمینه بافت فرش نیز فعالیت خود را شروع کرده بودم و این امر نیز به من مجال می داد که وسیع تر به دنیای فرش نگاه کنم و با اجرای طراحی و رنگ آمیزی و در اختیار قرار دادن انواع  نقشه های فرش در سبک ها و ابعاد و شیوه های نوین و ابداعی به بافندگان زبر دست ، وظیفه خود دانستم به همکاری و مساعدت با تولید کنندگان برتر و با تجربه در قالیبافی ادامه داده و تلاش هرچه بیشتر خود را درجهت اشاعه و ارایه این هنر ملّی و ذاتی درمورد دیگران نیز دریغ نکرده و با هدايت به رويكرد افزايش كيفيّت توليد ، به جاي كميّت و با اعتقاد به اعتلای هنر و آگاهی و دوری از تنگ نظری این اقبال خیراندیشانه را شکرگزار و خود را خادم هنر دانسته و تداوم این کار سبب شد که در طراحی و رنگ آمیزی و نقطه چینی و رنگ بندي نیز مهارت خاص و شیوه و اسلوبی ویژه پیدا کنم که رفته رفته کار مرا از دیگران متمایزکرد وخوب یا بد، این مجال را داد که از رنگهای زنده تر و نقاشی مأنوس تر و نزدیک به طبیعت  آگاهانه تر سود جویم . مطالعه در مسير استفادۀ مستقيم از مفاهيم پهناور ادبي و معنوي ، پيوندي استوار ميان ادب و فرهنگ و طرح و رنگ را به بار آورد و نوجوئي هائي را سبب شد كه دريچه تفكّر فلسفي و تاريخي را به روي من گشود. همکاری با پاره ای از نشریات مربوط به هنر فرش و آشنائی با کتاب هائی که در این زمینه منتشر شده بود ،مرا ترغیب کرد تا برای گسترش هرچه بیشتر مضامینی معنوی و نقوش و صور متنوع و ابتکاری از همه امکانات موجود و غیرموجود بهره گیرم و تا آنجا که برایم میسّر است به  نوآوری و تازه جوئی های منطقی  با حفظ  تمام امتیازات هنر اصیل  دست یابم .

اکبر مهدی ئی

اکبر مهدی ئی

اما به دولت عشق نهراسیدم و خطر صعوبت راههای تازه را مشتاقانه به جان خریدم و اگر هم فتح وگشایشی حاصل شد و اثری به وجود آمد که مورد قبول اهل نظر اوفتاد (( اجرِصبری است که در کلبه احزان کردم )) وطی سال ها همکاری خود با مراکز آموزشی و علمی و دانشگاه ها ، با کمال افتخار در سال1380 به‌عنوان طراح و نقش پرداز برگزیده در اوّلين جشنواره شانه بلورین به دریافت لوح و تندیس هنر و صنعت قالی بافی ایران  نائل گشته و ضمنا در سه دورۀ پیاپی جشنوارۀ برترین های قالی ایران، مقام اول را کسب و در سبک های مختلف موفق به دریافت دیپلم و لوح و تندیس برتر شده و سپس از طرف شورای ارزشیابی هنرمندان کشور به دریافت لوح درجه  یک هنری نائل گشته که آن را برای خود بهترین تقدیر می دانم و اينك نيز  با همكاري مستمر با مركز ملي فرش ايران و با کوله باری از تجارب خود و دیگران  استوار و عاشق ایستاده ام و بار تعهد ذهن و باوری که تازگی و شادابی را جوهر ارزشها می داند بر دوش گرفته و انجام وظيفه مي كنم . تا امروز دربیش از 66 نمایشگاه جمعی و انفرادی در داخل و چندین کشور خارجی شرکت کرده و در اهم گالری ها و موزه ها وکلکسیون های داخل و خارج ایران دارای آثار ارزنده و با ارزشی می باشم .

در همين راستا در سال 1386 برند و مارك   ” اصفهان   مهدي ئي ”   به  ثبت رسيده و همچنين موفّق  به دريافت گواهينامه مديريت  كيفيّت   ” ISO 9001–2008 ” شده و در چندين مرحله بیش از 80  اثر از طرحها و نقوش قالي هاي پديد آمده ‍، از حقوق مالكيت فكري برخوردار گشته و براي آنها شناسنامه تنظيم و كد ملّي صادر گرديده است .

گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد نا پدید، با تمام  توان خویش به امید حق، راهی را که یافته ام با خلوص و آگاهی طی خواهم  نمود .

روح پدرم شاد كه مي گفت به استاد      فرزند مرا هيچ  به جز عشق  نياموز

دراین راه خود را صادقانه رهین زحمات و تلاش های پی گیر پدر و مادری دلسوز و برادر و همكاري شايسته و صبر و تحمّل بی نظیر همسری مهربان و هنرمند که بار زندگی مرا بر دوش دارد، می دانم و شادمانه و با افتخار فرزندان عزیزم  نیز راهم را ادامه خواهند داد .

((  همتم بدرقه راه كن اي طاير قدس          كه دراز است ره منزل و من نو سفرم  ))

 

سوابق علمی و تخصصی:

  1. سخنرانی آموزشی اعضای اتحادیه فروشندگان قالی دستباف در آلمان غربی ( سال 1989 فرانکفورت) و چاپ متن آن در مجله دنیای فرش سخنی از یک طراح و نقاش قالی ایرانی، سال 1387
  2. سخنرانی ، تهران ، موزه هنرهای معاصر(بزرگداشت استاد محسن محسنی)
  3. سخنرانی و داوری در موزه فرش ایران در نمایشگاه جمعی مسابقات طراح و نقاش برتر
  4. سخنرانی در دانشگاه اردکان در قالب کلاس های آموزشی
  5. داوری مقالات ارسالی از طرف دانشنامهپ پژوهشگاه هنر های
  6. ارائه ی مقالات تخصصی در حوزه قالی ایرانی در دایره المعارف
  7. همکاری با مؤلفین ملی و بین المللی جهت چاپ و انتشار کتب تخصصی قالی ایران از جمله:
  • خانم شیرین صوراسرافیل برای کتاب طراحان بزرگ فرش ایران
  • آقای ژان بورکل از فرانسه برای کتاب قالی ایران
  • آقای احمد دانشگر برای کتاب فرهنگ جامع فرش دانشنامه ایران
  • آقای سعیدی برای مجله ی دنیای فرش در آلمان
  • نشریه اتحادیه صنف فرش دستباف تهران برای مجله ی فرشنامه
  • نشریه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برای فصلنامه فرش دستباف ایران
  • مرکز ملی فرش و سازمان اتکا برای تجدید چاپ کتاب رؤیای بهشت ، هنر قالی بافی ایران
  • آقای صباحی برای مجله ی گره بافت آرم و لوگوی مقر سازمان مالکیت معنوی در ژنو سوئیس
  • طراحی آرم انجمن هنرمندان طراح و نقاش قالی دستباف اصفهان
  • طراحی آرم اتحادیه تولیدکنندگان قالی دستباف اصفهان
  • همکاری در تدوین سند راهبردی قالی دستباف ایران در محل اتاق بازرگانی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *